10 voedingsmiddelen die uw cholesterol kunnen verlagen

By Admin_Servier 3 years ago
Home  >  Voeding  >  Artikels over voeding  >  10 voedingsmiddelen die uw cholesterol kunnen verlagen

10 voedingsmiddelen die uw cholesterol kunnen verlagen

Het is bekend dat een hoog cholesterolgehalte een groot risico is voor hart- en vaatziekten, zoals een hartaanval of een beroerte. Daarom is het van cruciaal belang om een hoog cholesterolgehalte onder controle te houden en te verlagen. Om dit te doen, kunnen een paar kleine veranderingen in uw dagelijkse routine een enorm verschil maken! U vindt hieronder 10 voedingsmiddelen die u kunnen helpen om uw cholesterolgehalte te verlagen!

  1. Soja: het scherpe alternatief. Als je een hoog cholesterolgehalte hebt, is het aan te raden om de hoeveelheid vlees en kaas die je eet te verminderen. Soja is een goed alternatief! Je vindt er veel verschillende producten op basis van soja: tofu, sojameel, sojamelk, enz. Tegenwoordig is het vrij eenvoudig om deze te vinden zelfs in supermarkten.
  2. Bonen: de vezelrijke voeding. Het eten van vezelrijk voedsel kan goed zijn voor het verlagen van het cholesterolgehalte. Bonen zijn een smakelijke manier om een beetje vezels in je dieet te brengen. Bonen hebben ook het voordeel dat ze veel eiwitten, ijzer en foliumzuur bevatten.
  3. Avocado: de superheld. Dit voedsel is een superbron van ‘gezond voor je hart’, onverzadigd vet, dat helpt het niveau van “goed” cholesterol te verhogen (hoge dichtheid lipoproteïne [HDL]) terwijl het niveau van de “slechte” variëteit (lage dichtheid lipoproteïne [LDL]) vermindert.
  4. Zalm: de grote hartvriendelijke vis. Studies hebben aangetoond dat bepaalde categorieën vet kunnen beschermen tegen een hoog cholesterolgehalte. Zalm is rijk aan omega-3 vetzuren, die het LDL (“slechte” cholesterol) helpen verlagen en de HDL (“goede” cholesterol) verhogen.
  5. Boteralternatieven: de ontbijtvriend. Margarines gemaakt met plantensterolen verlagen het cholesterol. Het is gemakkelijk en goedkoop om echte boter te vervangen door deze gezondere alternatieve smeersels.
  6. Spinazie: de groene bladheld. Spinazie bevat veel luteïne. Recente studies hebben aangetoond dat luteïne kan helpen cholesterol uit slagaderwanden te verwijderen. Luteïne beschermt ook uw ogen tegen leeftijdsgebonden maculadegeneratie. Geen wonder dat Popeye de zeeman ervan houdt!
  7. Noten: de hippe snacky trend. In plaats van snoepen, waarom zou je dit gezonde alternatief niet proberen? Walnoten, amandelen of cashewnoten zijn rijk aan gezonde onverzadigde vetten, die zeer goed zijn voor je hart. Walnoten hebben als bijkomend voordeel dat ze omega-3 vetzuren bevatten, die het LDL verlagen en tegelijkertijd de HDL verhogen.
  8. Knoflook: geprobeerd en goedgekeurd. In het oude Egypte werd knoflook gebruikt om astma te voorkomen en, meer in het algemeen, om gezond te blijven. Recente studies hebben aangetoond dat knoflook het cholesterolgehalte kan verlagen, beschermen tegen infecties en zelfs de bloeddruk kan verlagen. Dus voel je vrij om knoflook vaker in je eten te stoppen, vooral als iedereen het leuk vindt. Niet iedereen lust het en het de smaak kan pikant zijn, dus als je om de smaak van anderen geeft, is het het beste om eerst te checken.
  9. Chocolade: de onverwachte bonus. Donkere chocolade zit vol met antioxidanten, die kunnen voorkomen dat bloedplaatjes aan elkaar plakken, waardoor je slagaders niet verstopt raken en vrij kunnen stromen! Een tweede voordeel van donkere chocolade is dat het ook voorkomt dat “slechte” LDL-cholesterol oxideert, waardoor de vorming van atherosclerotische plaques wordt tegengegaan.
  10. Thee: de perfecte drank. Het is een beetje vals spelen (het is een drankje, geen voedsel), maar we moesten er wel thee aan toevoegen. Thee heeft alle belangrijke ingrediënten van een ideale drank voor een goede gezondheid: je kunt het warm of koud drinken; het is ontspannend. Net als pure chocolade is thee een geweldige bron van antioxidanten en voorkomt het de oxidatie van “slechte” cholesterol, waardoor de vorming van arteriële plaque wordt vertraagd en/of voorkomen. Prima toch?

Foto krediet: flegido via VisualHunt

print
Categories:
  Artikels over voeding, Voeding