Avocado’s en cholesterol: vriend of vijand?

By Admin_Servier 4 years ago
Home  >  Voeding  >  Artikels over voeding  >  Avocado’s en cholesterol: vriend of vijand?

Avocado’s en cholesterol: vriend of vijand?

Voor veel mensen is een avocado synoniem voor vet. Daarom vinden ze het vaak jammer om ze te eten omdat ze denken dat ze niet gezond zijn. Ja, het is waar dat avocado’s veel vet bevatten, maar er zijn verschillende soorten vet! Inderdaad, vier soorten vet zijn afkomstig van voedsel:

  1. Verzadigde vetten (voornamelijk afkomstig van dierlijke oorsprong)
  2. Transvetten (te vinden in bewerkte voedingsmiddelen)
  3. Meervoudig onverzadigde vetten (uit plantaardige bronnen)
  4. Enkelvoudig onverzadigde vetten (uit plantaardige bronnen)

Hoewel richtlijnen vaak vetarme diëten aanbevelen, hebben studies aangetoond dat het veranderen van het type vet ook het risico van hypercholesterolemie kan wijzigen. Dit is de reden waarom richtlijnen nu de omschakeling van verzadigde en transvetten naar meervoudig onverzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten aanbevelen.

Eén bepaalde vrucht is zeer rijk aan meervoudig onverzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten: avocado!

Een nieuwe studie heeft onlangs aangetoond dat avocado’s uw lipidenprofiel kunnen verbeteren en uw cholesterol verlagen, wat uw risico op hartziekten vermindert. Wetenschappers hebben er 10 geanalyseerd op de voordelen van avocado’s. Zij hebben de invloed van avocado op het cholesterolgehalte beoordeeld. De resultaten zijn onbetwistbaar, het gebruik van 1 tot 1,5 avocado’s per dag verlaagt het totale cholesterolgehalte aanzienlijk! (1)

Daarom kan het eten van avocado’s deel uitmaken van toekomstige aanbevelingen voor de volksgezondheid. Natuurlijk moet het optimale aantal avocado’s per dag of per week verder worden onderzocht. U hoeft in ieder geval niet meer bang te zijn voor avocado’s – laat ze deel uitmaken van uw dagelijkse voeding!

(1) Peou S, Milliard-Hasting B, Shah SA. Impact of avocado-enriched diets on plasma lipoproteins: a meta-analysis J Clin Lipidol. 2016;10:161-171.

print
Category:
  Artikels over voeding