CONTROLE NEMEN

ADVIES OM DE BD-CONTROLE TE VERBETEREN
Home  >  CONTROLE NEMEN

Als hypertensie een ziekte is die u niet volledig kunt genezen, kunt u het onder controle houden door middel van veranderingen in levensstijl, een goede opvolging en naleving van de behandeling.

VERANDER UW LEVENSSTIJLGEWOONTEN

U kunt al een enorme invloed hebben op het verlagen van uw hoge bloeddruk door uw levensstijl te veranderen1.
De belangrijkste veranderingen die u kunt doorvoeren zijn :

Begin met regelmatig aan lichaamsbeweging te doen

Regelmatige lichaamsbeweging is een belangrijk onderdeel van hypertensiemanagement. Natuurlijk moet u samen met uw arts de meest geschikte activiteit definiëren op basis van uw profiel. Een medische controle kan soms verplicht zijn. Lichamelijke activiteit is erg belangrijk voor uw hart en bloedsomloop. De gebruikelijke aanbeveling is 30 minuten lichamelijke activiteit per dag gedurende minstens 5 dagen per week1.

Naast de reguliere fysieke activiteiten, zoals hardlopen, dansen of zwemmen, kunt u gemakkelijk andere manieren vinden om elke dag actief te worden! Zo kunt u bijvoorbeeld de trap nemen in plaats van de lift, met uw hond gaan wandelen, uw auto verder van het werk parkeren en uw traject te voet afronden. Veel oefeningen, adviezen, tips en artikelen over fysieke activiteiten zijn te vinden in de coachingsectie! Laten we kennismaken met Marc, de oefeningsdeskundige.

Hallo , ik ben Marc.
Ik ben hier om je enkele oefeningen te leren die echt goed zijn voor je gezondheid. Daar gaan we!

Probeer af te vallen

Wanneer u overgewicht heeft, loopt u een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, diabetes en hoge bloeddruk. Daarom is het streven naar een optimaal gewicht een doel dat elke hypertensiepatiënt moet proberen te bereiken. Afvallen is een aanvulling op de werking van een antihypertensieve behandeling.

Een formule kan u helpen om uw aanbevolen gewicht te berekenen, dat is gebaseerd op uw lengte. Deze formule bepaalt de body mass index (BMI). U hoeft alleen uw gewicht (in kilo's) te delen door uw lengte (in meters) in het kwadraat. Een ideale BMI moet tussen de 18,5 en 25 kg/m² liggen.

Uw BMI is onbepaald

Verbeter uw dieet

Een goed dieet en een evenwichte voeding zijn ook een belangrijk onderdeel van een succesvolle hoge bloeddrukbeheersing. Een dieet is gemakkelijk te verbeteren als u deze 4 belangrijke aanbevelingen1 opvolgt:

1 - Eet minstens 5 porties fruit & groenten per dag (300-400g)
2 - Beperk het gebruik van vetten en oliën (vooral dierlijke vetten, palmolie)
3 - Beperk het gebruik van zout
4 - Eet meer vette vis, 2-3 keer per week (zalm, sardines of makreel)

Veel recepten, adviezen, tips en artikelen over etenswaren zijn beschikbaar in de coachingsectie! Laten we kennismaken met Alex, de voedingsdeskundige.

Hallo , ik ben Alex.
Ik ben hier om je te leren hoe je je voeding kunt verbeteren. Ben je er klaar voor?

Focus op zout

Overmatige zoutconsumptie heeft een negatieve invloed op de gezondheid en leidt tot een hoge bloeddruk. We eten gemiddeld 9-12 gram zout per dag terwijl de meeste internationale aanbevelingen een maximale limiet van 6 gram per dag aangeven.1.

Er zijn twee soorten zout:

  • Zichtbaar zout, d.w.z. zout waarmee je kookt of aan tafel gebruikt (verantwoordelijk voor 20% van de zoutconsumptie)
  • Verborgen zout, d.w.z. gebruikt door de voedingsindustrie en van nature voorkomend in voedingsmiddelen (verantwoordelijk voor 80% van de zoutconsumptie)

Om uw zoutconsumptie te verminderen, moet u leren hoe u voedseletiketten kunt lezen en het zoutgehalte kunt vergelijken (wetende dat 1 g natrium gelijk is aan 2,5 g zout).

Probeer een aantal van deze tips om uw zoutgebruik te verminderen !
  • Gebruik kruiden in plaats van zout
  • Proef van uw maaltijd voordat u beslist om zout toe te voegen
  • Gebruik minder zout in water om te koken
  • Beperk de consumptie van zoute kazen, delicatessen en crackers

Verminder uw alcoholgebruik

Te veel alcohol drinken kan leiden tot een hoge bloeddruk en het hart en de lever aantasten. Alcoholgebruik kan ook de doeltreffendheid van uw antihypertensieve behandeling verminderen. Daarom is het aan te raden om uw alcoholgebruik te beperken.

Tegenwoordig is de alcohollimiet voor mannen verlaagd om dezelfde te zijn als voor vrouwen: het is het veiligst om niet meer dan 14 eenheden per week2 te drinken en het is beter om deze eenheden over de week te spreiden.

Hoe kan men het aantal eenheden per dag berekenen ? Bekijk deze voorbeelden:

Stoppen met roken

Roken verhoogt niet direct de bloeddruk, maar is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten. De nicotine in sigaretten stimuleert uw lichaam om adrenaline te produceren, waardoor uw hart sneller gaat kloppen en uw bloeddruk tijdelijk wordt verhoogd. Stoppen met roken helpt u om de gezondheid van uw hart te verbeteren !

Hieronder vindt u enkele nuttige tips over hoe u kunt stoppen met roken:

Praat met uw huisarts
Uw arts kan veel doen om u te helpen stoppen met roken:

  • Inschrijving in een 'stop met roken'-kliniek
  • Voorschrijven van nicotinevervangende therapie

Sluit u aan bij uw lokale stoprokersgroep
Deelnemen aan een groep waar andere mensen zich in dezelfde situatie bevinden als jij zou een belangrijke motivatie kunnen zijn om te stoppen met roken.

Vind online ondersteuning
U kunt online websites vinden met veel advies om uw kansen op succes te vergroten, welke methode u ook gebruikt.

Een telefoonnummer hebben voor ondersteuning
Bewaar een noodnummer om te voorkomen dat u uw sigaret aansteekt. Vrienden of familie kunnen veel voor u doen!

Overweeg het gebruik van een nicotine-vervangingstherapie
Geef jezelf een betere kans op succes door het gebruik van nicotinevervangende therapie (NRT). Deze is vaak op voorschrift verkrijgbaar bij uw huisarts.

Ontspannen

Je moet leren omgaan met stress! Stress kan van tijd tot tijd uw bloeddruk en hartslag verhogen. Daarnaast kan stress ook gedrag aanmoedigen dat uw bloeddruk verhoogt (bijvoorbeeld slechte voeding, lichamelijke inactiviteit, roken of meer alcohol drinken dan gewoonlijk). Ontspannende activiteiten zoals Yoga of Taï chi, kunnen u helpen om uw stress te verminderen, en eenvoudige tips kunnen u helpen om er in uw dagelijks leven mee om te gaan!

Veel oefeningen, advies, tips en artikelen over ontspanning zijn beschikbaar in de coachingsectie! Laten we Lisa, de ontspanningsdeskundige, ontmoeten!

Hallo , ik ben Lisa.
Ontspannen helpt om je bloeddruk te verlagen. Laten we eens kijken hoe je kunt ontspannen!

Een goede slaapkwaliteit is ook erg belangrijk. Slapen helpt het hele organisme te ontspannen, waardoor de hartslag en de bloeddruk afnemen. We weten vandaag de dag dat een slechte slaap invloed kan hebben op het hart- en vaatstelsel. Gebrek aan slaap of slechte slaapkwaliteit bevordert een hoge bloeddruk.

Enkele goede tips:

  • Geniet van een dagelijks dutje
  • Probeer 7-8 uur per nacht te slapen

Als u moeite heeft om te slapen, moet u met uw arts praten.
Er bestaan veel oplossingen om uw slaap te verbeteren!

OPVOLGING

Het bewaken van uw eigen bloeddruk thuis is erg belangrijk en kan deel uitmaken van een succesvolle hypertensiebehandeling. Thuisbloeddrukmonitoring kan helpen om uw bloeddruk beter op te volgen en ook om te bepalen of uw behandeling geschikt en doeltreffend is.

Allereerst moet u over een thuisbloeddrukmeter beschikken om uw bloeddruk elke dag te meten. U kunt deze vinden in de apotheek bijvoorbeeld.

Om een nauwkeurige meting van uw bloeddruk te krijgen, moet u:

  • de bloeddruk meten na 5 minuten rust en in een zittende houding
  • lawaaierige en stressvolle plaatsen vermijden
  • de manchet tijdens de meting ter hoogte van het hart plaatsen
  • andere aanbevelingen in de instructies van uw BD-monitor opvolgen

Om uw arts te helpen uw hypertensie te controleren, kunt u de regel van de 3s volgen:

  • 3 metingen in de ochtend, tussen het ontwaken en het ontbijt
  • 3 metingen in de avond, tussen het diner en het slapengaan
  • 3 dagen voor uw volgende afspraak met uw arts

Om u te helpen uw bloeddruk te controleren, kunt u de CONTROL TENSION APPLICATION op uw telefoon downloaden! Deze leuke app helpt u om uw bloeddrukmeting vast te leggen en te analyseren hoe uw bloeddruk verandert.

THERAPIETROUW

Als het dagelijks nemen van uw medicatie van cruciaal belang is voor uw bloeddrukcontrole, is het niet altijd gemakkelijk om te onthouden om ze te nemen. Maar net als bij het tandenpoetsen kan het innemen van uw medicatie deel uitmaken van uw dagelijkse routine.

Wat moet u doen als u uw behandeling vergeet in te nemen?

  • Als u het de ene dag vergeet, verdubbel dan niet de volgende dag de dosis.
  • Als u twijfelt, kunt u uw arts bellen of uw apotheker raadplegen.
Probeer een aantal van deze tips om u te helpen bij het innemen van uw medicijnen.
  • Plak een memo op uw koelkast om u eraan te herinneren dat u uw behandeling elke dag moet nemen.
  • Neem uw medicijnen na het poetsen van uw tanden en laat ze zichtbaar staan om u te herinneren (wees voorzichtig als er kinderen in de buurt zijn).
  • Gebruik plakbriefjes om u eraan te herinneren, bijvoorbeeld op de badkamerspiegel of dicht bij uw bed.
  • Gebruik telefoontoepassingen, zoals de Control Tension App, met automatische herinnering.
  • Gebruik een wekelijkse pillendoos (verkrijgbaar bij de meeste apotheken). Uw apotheker kan u helpen deze te vullen.
  • Wees nog meer attent op vakantie, want het is dan makkelijker om uw behandeling te vergeten.
  • Wanneer u op reis gaat, verpakt u uw behandeling in twee koffers (voor het geval er één verloren gaat).
  • Wees voorbereid; wacht niet tot het laatste moment om uw voorschrift te vernieuwen.
  • Als u last heeft van bijwerkingen: praat met uw arts.

Referenties:
1. 2013 ESH/ESC guidelines for the management of arterial hypertension
2. Health risks from alcohol: new guidelines 2016 - Consultations - GOV.UK https://www.drinkaware.co.uk/