Vijf vingers ontspanningstechniek

By Admin_Servier 4 years ago
Home  >  Ontspanning  >  Aanraken  >  Vijf vingers ontspanningstechniek

Vijf vingers ontspanningstechniek

Het is niet verplicht om innovatieve hulpmiddelen te gebruiken om te ontspannen; u kunt ontspannen met heel weinig, bijvoorbeeld met uw eigen vingers. De vijf vingers ontspanningstechniek is een zeer eenvoudige manier om te ontspannen!

Ga comfortabel zitten, sluit de ogen en leg de handen op uw schoot. Kies dan eerst een hand om mee te beginnen! Raak het topje van je duim aan met elke vinger, één voor één, volgens deze instructies:

  • Begin met uw wijsvinger. Probeer tegelijkertijd een moment te onthouden waarop u moe was, maar op een goede manier moe. Bijvoorbeeld na een leuke trainingssessie. Vergeet niet hoe goed het was om al uw energie te besteden aan het doen van oefeningen.
  • Raak vervolgens het topje van uw duim aan met uw middelvinger. Deze keer, focus op een moment waarop je een liefdevolle fysieke aanraking voelde. Dit kan bijvoorbeeld een knuffel of een tedere arm om uw schouder zijn. Vergeet niet hoe fijn het was om u geholpen te voelen door een vriend of familielid.
  • Vervolgens uw ringvinger. Als u uw duim aanraakt, denk dan aan een compliment dat een collega of een vriend u gaf. Dit is een tijd om u dankbaar te voelen voor iemands goede mening over jou.
    Last but not least, raak uw duim aan met het topje van uw pink. Stel u een prachtig landschap voor; het kan een eilandstrand zijn of een rivier in een bos. Focus gewoon op de pracht en praal van het landschap.

U kunt, indien nodig, met de andere hand verdergaan. Gebruik deze techniek zodra u snel moet ontspannen!

Aangepast van: Davis, M., Eshelman, E.R. & McKay, M. (1988) The Relaxation & Stress Reduction Workbook. Oakland, CA. New Harbinger

print
Category:
  Aanraken