Voedingsmiddelen die de bloedsuikerspiegel verlagen

By Admin_Servier 4 years ago
Home  >  Voeding  >  Artikels over voeding  >  Voedingsmiddelen die de bloedsuikerspiegel verlagen

Voedingsmiddelen die de bloedsuikerspiegel verlagen

Kunt u uw weg uit de hoge bloedsuikerspiegel eten?

Het eten van bepaalde voedingsmiddelen kan helpen om de bloedsuikerspiegel te verlagen.

Kaneel: Wanneer u aan kaneel denkt, kan uw geest zich op natuurlijke wijze richten op de combinatie van kaneel en suiker. Dus, het feit dat kaneel effectief is in het verminderen van de bloedsuikerspiegel en het verminderen van het risico van het ontwikkelen van diabetes kan komen als iets van een verrassing. Zowel hele kaneel als kaneel extracten verlagen het vasten van de bloedsuikerspiegel. Kaneel vermindert ook versnellen in het bloedglucose, totale cholesterol, triglyceriden en “slechte” lipoproteïne met lage dichtheid (LDL) cholesterol, terwijl het “goede” lipoproteïne met hoge dichtheid (HDL) cholesterol verhoogt.

Maar let op: er zijn verschillende soorten kaneel, waarvan sommige beter zijn dan andere. Zo bevat Saigon kaneel bijvoorbeeld een hoog gehalte aan cumarine, een natuurlijk ingrediënt dat verband houdt met mogelijke leverschade. Ceylon kaneel kan veiliger zijn.

Fenegriek: Fenegriek is een specerij waarvan de bladeren en zaden veel gebruikt worden in Zuid-Aziatische voeding. Fenegriek zaden zijn verwant aan bonen. Het wordt gebruikt als een supplement voor borstvoeding en in veel kruidengeneesmiddelen. Fenegriek verlaagt de bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes, maar ook bij mensen met prediabetes.

De vezel in fenegriekzaden is effectief in het vertragen van de vertering van koolhydraten. Fenegriek kan worden genomen als thee of toegevoegd aan een brede waaier van smakelijke recepten.

Knoflook en uien: Knoflook wordt al jaren gebruikt om het cholesterolgehalte te verlagen, maar het verlaagt ook de bloedsuikerspiegel. Knoflookextracten verhogen de hoeveelheid insuline bij mensen met diabetes.

In veel recepten wordt knoflook vaak vergezeld van uien, wat ook positieve effecten kan hebben op de bloedsuikerspiegel. Zwavelhoudende verbindingen in uien, zoals S-methylcysteïne en het flavonoïde quercetine, worden verantwoordelijk geacht voor deze effecten.

Avocado’s: Enkelvoudig onverzadigde vetzuren zijn belangrijke onderdelen van een plan om de bloedsuikerspiegel gezond te houden. Deze vetten zijn een belangrijke voedingsstof in avocado’s.

Het is aangetoond dat avocado’s het risico op metabool syndroom en diabetes verlagen. Zij verbeteren het vasten en de gemiddelde bloedglucose. Ze verlagen ook de insulineresistentie, een deel van de voorspellingen waarbij de lichaamscellen niet reageren op de insuline die het lichaam maakt. Avocado’s verhogen ook het gevoel van tevredenheid na het eten en hebben een gezonde invloed op de bloeddruk en ontsteking.

Bessen: Antrocyaninen zijn voedingsstoffen die voorkomen in kleurrijke planten, vooral in groenten en fruit. Ze worden ook gevonden in thee, honing, wijn, noten, olijfolie en chocolade. Blauwe, paarse of rode vruchten hebben de hoogste concentraties. Bramen en bosbessen zijn de grootste bronnen van antrocyaninen. Antrocyaninen hebben een directe invloed op de bloedsuikerspiegel na een maaltijd door bepaalde spijsverteringsenzymen te remmen. Dit vertraagt de spijsvertering en voorkomt pieken in de bloedsuikerspiegel na zetmeelrijke maaltijden. De voedingsstoffen in bosbessen vertragen niet alleen de spijsvertering.

Het toevoegen van bosbessen aan het dieet van zwaarlijvige mensen, via een paar bosbessen in smoothies elke dag gedurende zes weken, verbeterde de insulinegevoeligheid. Een ander pluspunt: bosbessen zijn ook een grote bron van oplosbare vezels en een aantal andere belangrijke voedingsstoffen.

Kersen: Kersen, vooral zure kersen en donkerzoete kersen, zitten vol antrocyaninen. Mensen die diëten volgen hoog in antrocyaninen hebben minder insulineresistentie en lagere niveaus van ontsteking.

De insulineresistentie verhindert dat insuline goed werkt en de bloedsuikerspiegel verlaagt tot een normaal niveau. Het eten van een dieet met veel antrocyaninen verbetert het gebruik van insuline en verlaagt de bloedsuikers in het bloed.

Azijn: Zoals de beroemde Engelse Mary Poppins misschien wel had gezongen als ze had geweten: “Een lepel azijn doet de suiker naar beneden gaan! Appelciderazijn is al lange tijd populair in kringen van gezonde voeding. Het azijnzuur in azijn verlaagt het gehalte aan bepaalde enzymen in de maag.

Het drinken van een mengsel van appelciderazijn en water voor het eten heeft voordelen voor de gezondheid. Het helpt de gevoeligheid voor insuline te verhogen en vermindert de piek in de bloedsuikerspiegel na het eten van zetmeelrijk voedsel bij zowel mensen met voorspellingen als mensen met diabetes.

Koffie: Het verhogen van uw koffie-inname met één kopje per dag kan uw risico op diabetes met meer dan 10 procent verlagen.

Mango’s: Paradoxaal genoeg, hoewel mango’s suikerzoet kunnen smaken, verlaagt deze heerlijke vrucht eigenlijk de bloedsuikerspiegel. Dagelijkse consumptie van 10 gram gevriesdroogde mango, wat overeenkomt met ongeveer de helft van een verse mango [ongeveer 100 gram], helpt om de bloedsuikerspiegel te verlagen bij mensen met obesitas. Mango’s bevatten ook vezels en meer dan 20 verschillende vitaminen en mineralen, waaronder vitamine A en C, en foliumzuur.

Olijfolie: Olijfolie bevordert de afgifte van het eetlustremmende hormoon leptine. Bovendien voorkomt olijfolie, die rijk is aan hetzelfde enkelvoudig onverzadigde vet als avocado’s, insulineresistentie en de ophoping van maagvet.

Eieren: Interessant en misschien onverwacht, zwaarlijvige mensen die twee eieren per dag eten voor het ontbijt verliezen 65% meer gewicht dan mensen die een soortgelijk ontbijt zonder eieren eten. Het eten van eieren controleert de honger door het verminderen van de insulinerespons na de maaltijd en controleert de eetlust door het voorkomen van grote schommelingen in zowel glucose- als insulinegehaltes. Mensen die eieren eten voor het ontbijt eten minder calorieën voor de komende 36 uur.

Noten en zaden: Noten, zoals amandelen, en zaden, zoals hennep, chia en vlas, zijn een geweldige manier om de bloedsuikerspiegel te verlagen en de inname van andere micronutriënten te stimuleren.
Alle noten zijn rijk aan chroom, wat bijdraagt aan de bloedsuikerreductie. Amandelen bevatten echter een relatief hogere hoeveelheid magnesium dan andere noten, met cashewnoten op de tweede plaats. Ga voor een handvol rauwe amandelen of cashewnoten de volgende keer dat je zin hebt in een snack. Enkel een klein handvol zal lang bijdragen aan de controlere van bloedsuikerspiegels en uw lichaam een massa van micronutriënten brengen.

Andere voedingsmiddelen: Tal van andere voedingsmiddelen kunnen u helpen bij uw inspanningen om de bloedsuikerspiegel te verlagen, waaronder gerst, citroenen en zoete aardappelen. Hopelijk zijn er een paar van deze of de hierboven genoemde voedingsmiddelen waarvan u houdt!

Kortom, vergeet niet dat de belangrijkste manier om diabetes te voorkomen als je insulineresistent bent, is om gewicht te verliezen en te bewegen. Geen enkel voedsel of supplement gaat de plaats innemen van de voordelen op lange termijn van gewichtsverlies en lichaamsbeweging.

Toch kan een snufje kaneel in uw ochtendkoffie en een kom bosbessen een goede manier zijn – zowel vanuit smaak- als gezondheidsperspectief – om de dag te beginnen!

print
Categories:
  Artikels over voeding, Voeding