OMEGA 3

By Admin_Servier 4 years ago
Home  >  Voeding  >  Artikels over voeding  >  OMEGA 3

OMEGA 3

Het menselijk lichaam kan de meeste soorten vetten die het nodig heeft uit andere vetten of grondstoffen maken. Dat is niet het geval voor omega-3 vetzuren. Dit zijn essentiële vetten: het lichaam kan ze niet van nul maken, maar moet ze uit de voeding halen.

Voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan omega-3 zijn onder andere vis zoals makreel, forel, haring, sardines, zalm, tonijn, heilbot, andere zeevruchten zoals algen en krill, sommige planten, plantaardige oliën en notenolie, noten (vooral walnoten), lijnzaad, lijnzaadolie, knoflook en bladgroenten. Het is ook aan te raden om hele granen, olijfolie, vers fruit en een matige wijnconsumptie te gebruiken.

Van omega-3 vetten is aangetoond dat ze helpen hartaandoeningen te voorkomen en een beschermende rol kunnen spelen bij kanker en andere aandoeningen. Deze vetten lijken te helpen het hartritme constant te houden en niet af te wijken in een gevaarlijk of potentieel fataal onregelmatig ritme. Omega-3 vetten dragen ook bij een lagere bloeddruk en hartslag, verbeteren de bloedvatfunctie en bij hogere dosering, lagere triglyceriden en kunnen ontsteking verlichten, die een rol speelt bij de ontwikkeling van atherosclerose.

Omega-3 afkomstig van vis wordt ook wel marine-omega-3 genoemd. In westerse gerechten wordt omega-3 in plantaardige oliën en noten, lijnzaad en lijnzaadolie, bladgroenten, gebruikt voor energie.

Een van de beste manieren om hartaandoeningen te helpen voorkomen is om weinig verzadigd vet en voedsel dat rijk is aan enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten (inclusief omega-3 vetzuren) te eten.

Mannen van wie het dieet rijk is aan vis en zeevruchten hebben minder kans op prostaatkanker dan mannen met een lage inname van EPA en DHA. Het dagelijks innemen van visolie kan de bloeddruk verlagen bij mensen met onbehandelde hypertensie.

Verschillende kleine studies hebben aangetoond dat visolie helpt bij het verminderen van symptomen van reumatoïde artritis (RA), waaronder gewrichtspijn en ochtendstijfheid. Een studie suggereert dat mensen met RA die visolie innemen hun dosis niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen kunnen verlagen. Omega-3 vetzuren, samen met conventionele therapieën, kunnen helpen bij het verlichten van gewrichtspijn in verband met deze aandoeningen.

Mensen met diabetes hebben vaak een hoog triglyceridengehalte en een laag HDL-gehalte. Omega-3 vetzuren uit visolie kunnen helpen om de triglyceriden te verlagen en HDL te verhogen.

Van visolie is aangetoond dat het gehalte aan triglyceriden (vetten in het bloed) lager is en het risico op overlijden, hartaanval, beroerte en abnormale hartritmes bij mensen die al een hartaanval hebben gehad. Het helpt ook atherosclerose te voorkomen en te behandelen door de ontwikkeling van plaque te vertragen.

Verschillende kleine studies suggereren dat EPA en visolie kunnen helpen bij het verminderen van symptomen van lupus, een auto-immuunziekte die gekenmerkt wordt door vermoeidheid en gewrichtspijn.

Omega-3 is vooral belangrijk voor vrouwen die zwanger zijn of hopen zwanger te worden en moeders die borstvoeding geven. Vanaf het derde trimester tot het tweede levensjaar heeft een kind een constante aanvoer van DHA nodig om de hersenen (geheugen en prestaties) en andere delen van het zenuwstelsel te vormen. Het is essentieel voor een normale groei en ontwikkeling. Baby’s die tijdens de zwangerschap niet genoeg omega-3 vetzuren van hun moeder krijgen, lopen een risico op het ontwikkelen van gezichts- en zenuwproblemen. Symptomen van omega-3 vetzuurtekort zijn onder andere vermoeidheid, slecht geheugen, droge huid, hartproblemen, stemmingswisselingen of depressies en een slechte bloedsomloop.

Sommige studies suggereren dat omega-3 vetzuren kunnen helpen het calciumgehalte in het lichaam te verhogen en de botsterkte te verbeteren, hoewel niet alle resultaten positief waren. Sommige studies suggereren ook dat mensen die niet genoeg krijgen van sommige essentiële vetzuren meer kans hebben op botverlies dan mensen met normale niveaus van deze vetzuren.

Verschillende studies tonen aan dat depressieve mensen die omega-3 vetzuren namen naast de voorgeschreven antidepressiva een grotere verbetering van de symptomen hadden dan mensen die alleen antidepressiva namen. Andere studies suggereren dat de inname van omega-3 vetzuren helpt beschermen tegen onder andere postpartum depressie.

In een klinische studie van 30 mensen met een bipolaire stoornis, ondervonden degenen die visolie namen naast de standaard voorgeschreven behandelingen voor bipolaire stoornis gedurende 4 maanden minder stemmingswisselingen en terugvallen dan degenen die placebo kregen.

Aandachtstekort/hyperactiviteitstoornis (ADHD)

Kinderen met ADHD kunnen een laag gehalte aan bepaalde essentiële vetzuren (waaronder EPA en DHA) hebben. In een klinische studie van bijna 100 jongens, die met lagere niveaus van omega-3 vetzuren hadden meer leer- en gedragsproblemen (zoals temperament en slaapstoornissen) dan jongens met normale omega-3 vetzuren niveaus.

Een paar studies tonen aan dat omega-3 vetzuren helpen bij het verbeteren van gedragsmatige symptomen. Het eten van voedsel dat rijk is aan omega-3 vetzuren is een redelijke benadering voor iemand met ADHD.

Verschillende studies tonen aan dat een verminderde inname van omega-3 vetzuren gepaard gaat met een verhoogd risico op leeftijdsgebonden cognitieve achteruitgang of dementie, waaronder de ziekte van Alzheimer. Wetenschappers geloven dat het omega-3 vetzuur DHA beschermt tegen de ziekte van Alzheimer en dementie.
Sommige studies suggereren dat omega-3 vetzuren kunnen helpen bij het verminderen van symptomen van de ziekte van Crohn en ulceratieve colitis wanneer ze worden toegevoegd aan medicijnen, zoals sulfasalazine.

In een klinische studie van 29 kinderen met astma, ondervonden degenen die gedurende 10 maanden visoliesupplementen innamen die rijk waren aan EPA en DHA minder symptomen in vergelijking met kinderen die placebo kregen.

Een vragenlijst gegeven aan meer dan 3.000 mensen boven de leeftijd van 49 jaar vond dat degenen die meer vis aten minder kans hadden op maculadegeneratie, een ernstige leeftijdsgebonden oogaandoening die tot blindheid kan leiden, dan degenen die minder vis aten. Ook een klinische studie die 350 mensen met maculadegeneratie vergelijkt met 500 zonder de oogaandoening, toonde aan dat mensen met een gezond evenwicht tussen omega-3 en omega-6 vetzuren in de voeding, evenals meer vis in hun dieet, minder snel maculadegeneratie hebben.

Het eten van voedsel dat rijk is aan omega-3 vetzuren lijkt het risico op colorectale kanker te verminderen. Eskimo’s, die de neiging hebben om een vetrijk dieet te volgen, maar aanzienlijke hoeveelheden vis eten die rijk zijn aan omega-3 vetzuren, hebben bijvoorbeeld een laag percentage aan colorectale kanker. Dierproeven en laboratoriumstudies hebben aangetoond dat omega-3 vetzuren verergering van darmkanker voorkomen. Voorbereidende studies suggereren dat het dagelijks innemen van visolie kan helpen de progressie van darmkanker te vertragen bij mensen met een vroeg stadium van de ziekte.

Vrouwen die voedsel eten dat rijk is aan omega-3 vetzuren gedurende vele jaren kunnen minder snel borstkanker ontwikkelen.
Cyclosporine is een medicijn dat wordt gegeven aan mensen met orgaantransplantaties. Inname van omega-3 vetzuren tijdens de cyclosporine-therapie kan toxische bijwerkingen, zoals hoge bloeddruk en nierbeschadiging, in verband met deze medicatie verminderen.

Het volgen van dieetrichtlijnen, waaronder het verhogen van de hoeveelheid omega-3 vetzuren in uw dieet en het verminderen van de omega-6 tot omega-3 verhouding, kan een groep cholesterolverlagende medicijnen, statines genaamd, helpen effectiever te werken.

In een onderzoek bij dieren, met een behandeling van omega-3 vetzuren verminderde het risico van maagzweren door NSAID’s, waaronder ibuprofen en naproxen. Er is meer onderzoek nodig om te zien of omega-3 vetzuren dezelfde effecten zouden hebben bij mensen.

Gezien het grote belang en de voordelen van omega-3-vetzuren uit de zee, is het belangrijk om minstens twee keer per week vis of andere zeevruchten te eten, met name vette vis (donker vlees) om het risico van een beroerte met maar liefst 50% te verminderen.

Vis, planten en notenolie zijn de belangrijkste voedingsbronnen van omega-3 vetzuren. Koudwatervissen zoals zalm, makreel, heilbot, sardines, tonijn en haring worden aanbevolen, evenals vlaszaad, lijnzaadolie, koolzaadolie, sojabonenolie, sojaolie, pompoenzaadolie, postelein, perilla, walnoten en walnootolie. Andere bronnen van omega-3 vetzuren zijn onder andere zeeleven zoals krill en algen. Houd vlaszaad, vlaszaadolie, vis en krillolie gekoeld.

Kinderen moeten vermijden om vis te eten die veel kwik bevat, zoals haai, zwaardvis, koningsmakreel en tegelvissen.

print
Categories:
  Artikels over voeding, Voeding