Zes oefeningen voor mensen met diabetes

By Admin_Servier 3 years ago
Home  >  Oefeningen  >  Artikels over oefeningen  >  Zes oefeningen voor mensen met diabetes

Zes oefeningen voor mensen met diabetes

Wist u dat lichaamsbeweging vooral nuttig is voor mensen met diabetes? Lichaamsbeweging verhoogt het effect van insuline en voorkomt dat de bloedsuikerspiegel stijgt. Bewegen bevordert ook gewichtsverlies en verbetert het evenwicht, wat belangrijk is omdat type 2 diabetespatiënten vaak het risico lopen op overgewicht en vallen. Hier zijn zes fantastische oefeningen die u gemakkelijk kunt opnemen in het dagelijks leven. Zorg ervoor dat u contact opneemt met uw arts voordat u begint met een oefenroutine en neem de dingen eerst langzaam op. Met de tijd kan de duur en de mate van inspanning in uw oefenroutine worden verhoogd.

  • Wandelen: wandelen is een van de meest aanbevolen activiteiten voor mensen met type 2 diabetes. Snel stappen, dat wil zeggen, lopen in een tempo om de hartslag te verhogen, is een bewegingsoefening. Het is wetenschappelijk bewezen dat de gezondheid van mensen met diabetes die deelnemen aan bewegingsactiviteiten ten minste drie dagen per week voor een totaal van 150 minuten verbetert. Mensen met diabetes mogen niet inactief blijven, dat wil zeggen, zonder enige vorm van bewegingsoefening, voor meer dan twee opeenvolgende dagen, volgens de American Diabetes Association.
  • Tai chi: deze Chinese krijgskunst die al eeuwenlang wordt beoefend en bekend staat om zijn gezondheidsvoordelen, wordt gekenmerkt door een reeks bewegingen die op een langzame en ontspannen manier worden uitgevoerd. Tai chi is ideaal voor mensen met diabetes omdat het fitness en stressvermindering in één activiteit combineert. Tai chi verbetert ook het evenwicht en kan zenuwbeschadiging verminderen, een veel voorkomende complicatie bij diabetes.
  • Gewichtstraining: gewichtstraining bouwt spiermassa op, wat belangrijk is voor type 2 diabetespatiënten omdat spiermassa helpt om de bloedsuikerspiegel op peil te houden. In het kader van een plan voor diabetesmanagement moet er minstens twee keer per week, bij voorkeur drie keer per week, weerstandstraining of krachttraining worden gegeven. Rust is ook belangrijk; er moet een rustdag zijn tussen de gewichtstrainingen door (andere vormen van lichaamsbeweging zijn op deze dagen prima).
  • Yoga: yoga vermindert lichaamsvet, bestrijdt insulineresistentie en verbetert de zenuwfunctie, die allemaal belangrijk zijn bij type 2 diabetes. Yoga is ook fantastisch voor het verminderen van stress, zoals tai chi.
  • Zwemmen: deze bewegingsoefening heeft als bijzonder voordeel dat ze vriendelijk is voor je voeten, in vergelijking met lopen of joggen. Dit heeft bijzondere gevolgen bij mensen met diabetes, die alle soorten voetblessures moeten vermijden. Voetblessures bij diabetes genezen langzaam, deels door een verminderde doorbloeding van de kleine bloedvaten van de extremiteiten, en vatbaar voor infecties, door een verhoogde bloedglucosespiegels. Zwemmen is ideaal voor patiënten met obesitas type 2 diabetes omdat het de druk op de gewrichten verlicht en vrij en gemakkelijk bewegen mogelijk maakt.
  • Oefenen op de fiets: bewegingstraining op de fiets versterkt het hart en verbetert de longfunctie. Een stationaire hometrainer kan ongeacht het weer gebruikt worden, valt niet om en krijgt geen lekke band. Fietsen verbetert de doorbloeding van de benen – een bijzonder nuttig voordeel van diabetes – en deze energie-intensieve activiteit helpt uw gewicht op een gezond niveau te houden.
print
Category:
  Artikels over oefeningen