Walnoten

By Admin_Servier 4 years ago
Home  >  Voeding  >  Artikels over voeding  >  Walnoten

Walnoten

Walnoten zijn altijd beschouwd als “hersenvoedsel”, misschien omdat de oppervlaktestructuur van de walnoot een knapperig uiterlijk heeft zoals dat van de hersenen. Om deze reden worden ze beschouwd als een symbool van intelligentie, wat leidt tot de overtuiging dat walnoten het intellect van een persoon daadwerkelijk verhogen. Hoewel dit niet helemaal waar is, hebben recente wetenschappelijke studies aangetoond dat de consumptie van walnoten de hersenfunctie bevordert. Walnoten bevatten omega-3 vetzuren, wat de hersenactiviteit verhoogt. Omega-3 vetzuren in combinatie met jodium en selenium zorgen voor een optimale werking van de hersenen.

Walnoten zijn één van de voedingsmiddelen die u moet overwegen om ze aan uw diabetesdieet toe te voegen, omdat ze uw hart kunnen helpen.

Walnoten zijn een uitstekende bron van omega-3 vetzuren. Zoals u wellicht weet, worden omega-3 vetzuren beschouwd als essentiële vetzuren. Ze zijn noodzakelijk voor de gezondheid van de mens, maar het lichaam kan ze niet aanmaken. Je moet ze via de voeding binnenkrijgen. Omega-3 vetzuren zitten in vis (zalm, tonijn en heilbot), andere zeevruchten (algen en krill), sommige planten en noten. Ook bekend als meervoudig onverzadigde vetzuren (PUFA’s), spelen omega-3 vetzuren een cruciale rol in de hersenfunctie en normale ontwikkeling. Ze zijn ook populair geworden omdat ze het risico op hartaandoeningen kunnen verminderen. Deze noten bevatten meer antioxidanten dan de meeste andere voedingsmiddelen. Het eten van walnoten kan de gezondheid van de hersenen verbeteren en tegelijkertijd hartaandoeningen helpen voorkomen.

Mensen met diabetes hebben vaak hoge triglyceriden en een laag HDL (“goed”) cholesterolgehalte. Omega-3 vetzuren kunnen helpen bij het verlagen van de triglyceriden en het verhogen van het HDL-cholesterol, dus het eten van walnoten of voedsel met een hoog gehalte aan omega-3 vetzuren kan mensen met diabetes helpen. In feite, zelfs een relatief kleine hoeveelheid walnoten per dag (ongeveer 20 tot 50 gram) is aangetoond dat het sommige cardiovasculaire indicatoren kan verbeteren bij mensen met diabetes – met name, verbeterde cholesterolniveaus.

Zijn walnoten rijk aan calorieën?

Een kwart van een kopje walnoten levert ongeveer 165 calorieën, maar ook 3,8 gram eiwit, 3,4 gram koolhydraten, 16 gram vet en 1,7 gram vezels. Walnoten zijn ook een goede bron van koper, mangaan, vitamine B1 en vitamine B6.

In het algemeen zijn er geen aanwijzingen dat het regelmatig opnemen van noten in de voeding een nadelig effect zou hebben bij mensen met diabetes of mensen die risico lopen op diabetes, zolang er maar dat de calorische vereisten niet worden overschreden.(1)

(1) Lovejoy J. The impact of nuts on diabetes and diabetes risk. Curr Diab Rep. 2005;5;379-384.

print
Category:
  Artikels over voeding